Rozsdásodnak a buherált pandák – ObudaMost

Alkalmatlan anyagok használata, elavult felfüggesztési rendszer, visszatérő rozsdásodás, tucatnál is több sorozatos meghibásodás, ügyetlenül megvalósított, ideiglenesnek szánt megoldások, orosz szabványok, gondatlan kivitelezés – olvasható a Népszava birtokába került jelentésben.

Karácsony Gergely főpolgármester január elején rendelte el az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát.

A műszaki, gazdasági és jogi kérdéseket külön-külön tárgyaló jelentésben egészen durva megállapítások szerepelnek

– írja a lap.

Nem volt lényegesen olcsóbb, az új szerelvények vásárlásához képest

A jelentés szerint az új kocsik vásárlásához képest a korábbi városvezetés által választott orosz – felújításnak beállított – konstrukció „igen szerénynek mondható megtakarítást eredményezett”, különös tekintettel „az üzemeltetés és karbantartás egyelőre nehezen prognosztizálható költségére”.

De tele vanank műszaki hibával

A legnagyobb gond a rozsdásodás – derül ki a Népszava birtokában lévő jelentésből. Az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak, de a rozsda már elérte az oldallemezeket, a tartóoszlopokat, és megjelent a tetőn is. Ráadásul az azóta javított kocsikon újra megjelentek a rozsdafoltok. A problémát az oroszok úgy próbálták kiküszöbölni, hogy lyukakat fúrtak a küszöbbe, csakhogy ezt gyakorta olyan gondatlanul végezték el, hogy a víz most egyenesen a tartószerkezetbe folyik.

A jelentés szerint eddig 18 sorozathibára derült fény. Köztük van az ülések esetenként balesetveszélyes törése.

A problémák jelentős részét az okozza, hogy nem a régi kocsivázakat újították fel, hanem újakat gyártottak, majd ebbe próbálták beilleszteni – a gyártási dokumentáció szerint „nehezen értékelhető új megoldásokkal” – a nem ehhez a kocsiszekrényhez gyártott új berendezéseket. Ennek eklatáns példája az inverter (áramátalakító) elhelyezése. A szakértők szerint a tartókonzolok anyaga nem alkalmas hegesztett szerkezethez, ami töréses balesetet eredményezhet. Az oroszok ugyan azóta javították a hibát, de ez csak ideiglenesként fogadható el.

„A gyártáskori ellenőrzés során bizonyos elemeket nem lett volna szabad tovább engedni”– olvasható a jelentésben. A szakértők egyenesen kétségbe vonták a hegesztők alkalmasságát és a teljes járműflotta haladéktalan átvizsgálását javasolják a varrathibák feltárása érdekében.

Komoly gond az is, hogy a kábelkorbácsokat gyakorta egyszerű műanyag gyorskötözőkkel alakították ki, az esetleges tűz terjedését megállító tűzgátak pedig helyenként egyszerűen kimaradtak. 

Forrás: Népszava


'20. 11. 26.

Feliratkozom hírlevélre