Döntött a FIA büntetik a Racing Pointot – ObudaMost

A Renault-nak adott igazat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Forma-1-et izgalomban tartó, több hete húzódó ügyben, amelynek végén a komoly büntetést szabtak ki a Racing Point csapatára.

A Forma–1-ben teljesen általánosnak számít a másolás, a Racing Point mégis kiverte a biztosítékot a Renault-nál. Miben más ez az ügy, mint a korábbiak? Érintett lehet a Mercedes is? A Renault-nak vagy a Racing Pointnak van igaza a fékcsatornák körüli balhéban?

A 2019-es világbajnok Mercedesről másolt idei Racing Point fékrendszere, azon belül is a fékcsatornák ellen a Renault adott be óvást, azt kifogásolva, hogy a gyanújuk szerint az megegyezhet a Mercedes által is használt fékcsatornákkal, holott a szabályok szerint 2020-ra azt már minden csapatnak saját erőből kell kifejlesztenie.

A Reanult először a Stájer Nagydíj végeredményét óvta meg, majd sorban a Magyar és a Brit Nagydíjak után is óvást adtak be. A Racing Point végig az igazát hangoztatta, a csapatfőnök Otmar Szafnauer közölte, hogy több 800 tervrajz végén jutottak el a végleges megoldáshoz, de az FIA szerint nem ez történt, és túlságosan hasonlított a fékcsatorna kialakítása a Mercedeséhez.

Ezért a Racing Pointot 15 pontos levonással és 400 ezer dolláros (117 millió forint) büntetéssel sújtották, közölték alig egy órával a 70. évforduló Nagydíjának első szabadedzése előtt. A pilóták által az egyéni versenyben szerzett pontokat nem érinti a levonás.

A csapat viszont használhatja a továbbiakban a kérdéses fékrendszereket, vagyis nem kell villámtempóban újat tervezniük. Ennek oka, hogy egy tervezési kiskaput találtak, és nem komoly szabályt szegtek meg.

Az FIA indoklása szerint a büntetést a Stájer Nagydíj után osztották ki, tehát kocsinként 7,5 pontos levonással és 200 ezer dolláros büntetéssel megúszta a csapat az ügyet, a Magyar és a Brit Nagydíjak után csak figyelmeztetést kaptak, amiért a kifogásolt alkatrészt tovább használták.

Az indoklásban az is szerepel, hogy a fő gond a hátsó fékek csatornáival voltak – az elsőket a Mercedestől még 2019-ben vásárolt alkatrészt számítógépes modellje alapján fejlesztették ki úgy, hogy azokat használták is a 2019-es Racing Point-versenyautón. A hátsó fékcsatornák esetében viszont nem tették meg ugyanezt, így azok megalkotásakor a szabályok szerint szabálytalanul megszerzett információt használtak fel, hiszen csak a 2020-as versenyautón, az RP20-ason jelentek meg, ahova már saját fejlesztést kellett volna használniuk. Ezzel viszont a sportszabályzatot, és nem a technikai előírásokat szegték meg, ezért nem merült fel, hogy kizárják a Racing Pointot a kérdéses futamokról.

Mivel a Mercedes terveit felhasználva pénzt és időt spóroltak csak, a büntetést arányosnak érzi az FIA, főleg, hogy a Racing Point idővel minden bizonnyal eljutott volna a mostani megoldáshoz a Mercedes alkatrészeiről készített fényképeket kielemezve visszafelé gondolkodva, vagyis csak felgyorsították a folyamatot a kiskapuval.

Hozzátették, hogy nem szándékos szabálysértésről volt szó, és hogy a Racing Point a vizsgálat alatt végig együttműködő és transzparens volt az FIA felé.

Az ügy kulcsa, hogy a fékcsatornák a 2019-es szezon után, 2020-ra kerülte be az úgynevezett Listed Parts kategóriába, amit minden csapatnak saját erőből kell kifejlesztenie. Mivel 2019-ben még legálisan lehetett a gyártók és az ügyfélcsapatok között alkatrészeket cserélni (venni), és a Racing Point láthatóan ezt meg is tette az első fékcsatornával, azzal nem volt gond. A hátsó fékcsatorna esetében viszont 2019-ben nem használtak fel semmit a Mercedestől szerzett információkból, így hiába építettek arra a 2020-as fejlesztésre, úgy tűnt, hogy a Mercedes ihletése csak 2020-ban jelent meg náluk, már szabálytalanul.

A Racing Point az óvások által érintett három futamon 34 pontot szerzett, így a 15 pontos levonással a pontok nagyobb részét megtarthatták. A levonás után viszont vesztettek egy helyet a konstruktőri csapatversenyben, ahol épp a Renault mögé kerültek.

A Racing Pointnak jogában áll fellebbezni a döntés ellen, ám még nem jelezték, kívánnak-e élni ezzel a lehetőséggel. A csapatfőnök Szafnauer ugyanakkor az ítélet után közölte, hogy igazságtalannak tartják azt, ám át kell gondolniuk, hogy milyen további lépéseket tesznek.

Forrás: https://index.hu/

Az AS Roma új tulajdonosa egy amerikai milliárdos

Dan Friedkin amerikai milliárdos megvásárolta az AS Roma labdarúgóklubot. A fővárosi csapat közleményben jelentette be, hogy az új és az eddigi tulajdonosok szerdán este írták alá a szerződést, amely szerint 591 millió euróért cserébe került át a Friedkin Csoporthoz az egyesület. Az átadás-átvétel a következő napokban történik meg.


'20. 08. 07.

Feliratkozom hírlevélre